Design

Jak připravit úspěšné testovací scénáře

Osnova

Scénář je základem úspěchu každého uživatelského testování. Chcete dokumen s jasným zadáním, které má uživatel splnit, abyste mohli sledovat, jak k tomuto cíli dojde? Skvělý začátek. Postupem času jsem ovšem zjistil, že je potřeba více než jen dobré zadání. Jak na to se dozvíte v tomto článku.

Vytvořte příběh

Asi nejdůležitější věc spojená s testováním je příběh. Pokud se uživatel vžije do role, bude pro něj jednodušší uvažovat v dané roli a pohybovat se více jako skutečný uživatel než jako testovací subjekt. Příběh musí vždy sedět na míru nebo by měl být co nejvíce šit na míru testerům.

Nemá smysl vytvořit příběh, kde uživatel kupuje pro své děti hračky k narozeninám, když v reálu žádné děti nemá. Nebude mu to dávat smysl a jeho pohyb bude více racionální (bude přemýšlet nad každým krokem, protože něco testuje) než podvědomý.

Zjistěte si o svých testerech co nejvíce informací a změňte zadání na míru. Může se jednat o drobné změny. Místo svých dětí bude uživatel kupovat něco pro děti kamaráda nebo děti svého sourozence a podobně. Simulujte mu situaci, kterou zná a podvědomě ví, jak ji vyřešit, protože ji už někdy v minulosti řešil.

Jasné zadání a jazyk

Tento bod se může zdát jasný, ale často na něm pohoří většina uživatelských testování. Zvolte co nejjednodušší jazyk a napište zadání tak, aby z něho úplně každý pochopil, co se po něm chce. Doporučuji dát zadání přečíst pár lidem před samotným testováním a poprosit je, aby vám ho přetlumočili vlastními slovy.

Myslete na to, že lidé nemusí znát anglické ekvivalenty slov, nebo specifické termíny z oboru. Proto dejte zadání přečíst někomu, kdo není váš kolega a není ve stejné bublině jako vy. Setkal jsem se s tím, že UX designer sice dal scénář na přečtení známému, ale bylo mu to prakticky k ničemu, protože shodou náhod byl kolega taky UX designer. Udělejte těch pár kroků a běžte se zeptat slečny nebo pána na recepci.

Nenapovídejte svému testerovi

Ať se to zná jakkoliv logické a samozřejmé, raději to zopakuji. Před testera dejte jen to, co bude mít před sebou reálný uživatel na webu / v aplikaci. Nenechávejte v prototypu texty navíc. Neříkejte mu možnosti, jak může k danému cíli dojít. Zkušenější UXáci kroutí hlavou, proč zmiňuji takovou jasnou věc, ale divili byste se, kolik expertů to dělá špatně.

Při testování se vyhněte i zvýšené mimice nebo povzdechům (ty nemusíte ani vnímat). Pokud je uživatel dlouho zaseknutý na jednom místě, je to pravděpodobně vaše chyba a ne chyba uživatele.

S radami nepřímo souvisí i zařízení pro testování. Pokud dáte android uživatele na iPhone, nebude se cítit pohodlně a vy mu budete muset nejspíš radit, co má dělat. Ještě intenzivnější tomu je na Windowsech a MacOS. Zde doporučuji mít k testování dvě zařízení od každého systému a dát na začátku uživateli vybrat, na jakém chce pracovat. Podobně tomu může být u velikosti displaye nebo obrazovky. Uživatel, který má doma 32palcový monitor, nebude asi moc nadšený z 13palcového laptopu a naopak. Stejně je tomu tak u telefonů.

Ukázky scénářů uživatelského testování

Vše se nejlépe pochopí na reálném příkladu, a tak jsem si pro vás připravil několik scénářu, ze kterých se můžete inspirovat.

Scénář 1 – Slevový portál

Váš kolega bude slavit narozeniny a vy pro něj musíte pořídit dárek. Všichni v kanceláři vytvořili tabulku, do které přidali své nápady podle toho, jak kolegu Mirka znají. Vylučovací metodou jste došli k možnosti koupit kolegovi kupon na projížďku ve sportovním Mercedesu. Dostali jste za úkol kupon pořídit a nechat na něj napsat “Všechno nejlepší Mirku, přeje celý tým”.

Takto by mohl vypadat jeden ze scénářů pro testování slevových / kuponových portálů.

Scénář 2 – Srovnávač letenek

26.5. máte v Londýně konferenci. Je nutné do hotelu dorazit dva dny předem kvůli přípravě (tudíž 24.5.). V Londýně plánujete být nejdéle do 30.5., protože den poté máte v Praze lístky na filharmonii. Pokud bude cena letenek s odletem dříve levnější o více než 500 Kč, bylo by lepší odletět dříve.

Takto by se mohl testovat vyhledávač letenek, kde máte x různých údajů, na který musí tester dávat pozor.

Scénář 3 – módní e-shop

V pátek jdete na pracovní večírek. Dress code je Business Casual, protože se nejedná o žádný galavečer. Je nutné si tedy koupit nové sako a kalhoty. Sako máte velikost XX (doplňte před testováním) a kalhoty velikost XX (doplňte před testováním).

Tento scénář je asi nejzajímavější. Testuje totiž znalost uživatele. Pokud bude tester vědět, co je Business Casual, začne hned s výběrem oblečení. Pokud to neví, bude někde hledat odpověď na tuto otázku. Nejspíše si myslíte, že půjde hned na Google, ale možná budete překvapeni, kolik lidí bude tuto informaci hledat právě na e-shopu. Například za pomocí filtrů, nebo na blogu.

Toto jsou pouze ilustrativní ukázky. Vždy je nutné příběh postavit možnostem samotného produktu. Ať už se jedná o webovou stránku nebo aplikaci.