Bondster teardown

UX Design
3
.
April
,
2020
Osnova

Před necelým rokem jsem viděl u jednoho amerického brand designera první design teardown. Ano, byl to sice brandový teardown, ale ta myšlenka ve mně zakořenila na další rok. Kvůli aktuální situaci a pádu akciového trhu stahuji své investice v P2P (Bondster je P2P marketplace) a přesouvám je jinam. Tento článek nebude vůbec o investicích, na to tu jsou jiní odborníci, ale o hlubokém zavrtání do samotné platformy Bondster, jeho UX a Product designu. 

Než se do článku pustíme, rád bych objasnil pár detailů na pravou míru. Tento článek nemá za úkol zesměšnit a pošpinit Bondster. Až se trh spomatuje budu zpět přesouvat část svých investic, protože platforma patří mezi špičku v Česku a v Evropě (dle mého názoru). Jedná se spíše o konstruktivní kritiku, která doufám pomůže jak platformě, tak dalším investorům. Věřím tomu, že můj odborný pohled UX & Product designéra může celou platformu posunout o kus dál. Proč to dělám? Jednoduché, chci lepší platformu, až se budu za pár měsíců vracet.

Moje působení na platformě

Abych nastínil své působení Bondsteru, tak přikládám pár čísel. Na platform funguji skoro rok a měl jsem přes ni zainvestováno skoro €9000. Nevím, do jakého bracketu investorů mě to řadí, ale považuji za celkem znalého celé platformy. Platformu mohu také porovnat s konkurenční platformou Mintos (kterou také využívám), která je světový leader na poli P2P. Nejsem si, ale úplně jistý, že je to spravedlivé porovnání. Platformy mají sice stejný/podobný produkt, ale Mintos má stovky zaměstnanců a Bondster, pokud se nepletu, desítky.

Co nebudu hodnotit

Nemá smysl tu rozebírat jasné věci, na kterých Bondster pracuje, jako je responzivní verze platformy pro investory, sekundární trh a celkový web Bondsteru. Budu se zaměřovat pouze na webovou aplikaci a nástroj, přes který se investuje. Prezentace firmy k zákazníkům a partnerům by také zasloužila vylepšit, ale to je na jiný článek.

Dashboard

Skoro každá webová aplikace má určitý Dashboard a tím bych taky rád začal. Jedná se o místo, kde by se měl uživatel dozvědět většinu informací pro většinu svých návštěv. Bohužel už zde jsem našel problémy, které mi návštěvu Bondstru vždy znepříjemnili.

Referral program = 1% BONUS button

Horní navigace je sice součástí každé stránky, ale já ji připojím na první stránku, kterou vidí každý uživatel. Rozumím tomu, že Bondster chce tlačit referral program, kvůli levné akvizici nových investorů. Volba tmavě růžového buttonu je ale chyba. Všimněte si, jakou barvu má buttonek pod “EUR”. Úplně stejnou. Tento button “EUR” nebo “CZK” značí, že mám danou verzi dashboardy zakliklou, tedy aktivní. Takže “1 %  BONUS” na pravé straně navigace říká jen to, že mám aktivní bonus 1 %. Jenže ono tomu tak není. Button odkazuje na landing page, kde je teprve popsán celá referral program a až tam se může stávající investor zúčastnit. Toto je jasná ukázka toho, že pokud máte jako brand určené nějaké základní barvy na CTA, musíte s nimi pracovat opatrně, jinak uživatele spletete.

Eura a koruny

Celá platforma je rozdělena na investování v eurech a korunách, což je úplně v pořádku. Po přihlášení se automaticky zapne český dashboard. Představte si scénář, že platformu jsem zapnul každý den po dobu jednoho roku, občas i dvakrát denně. To jednoduše znamená, že jsem musel z české dashboardy, kde jsem mimochodem nikdy neměl ani korunu, 365x  – 730x přepnout na dashboard v eurech. Toto je první věc co bych okamžitě změnil. Platforma by měla detekovat množství investic v každé měně a podle toho automaticky volit defaultní stav dashboard.

Volné prostředky a investováno

Tento bod se netýká UX designu, ale spíše Product designu. Je skvělé, že každý investor vidí, kolik má momentálně na platformě volných prostředků a kolik jich má investováno. Bohužel mi zde vždy chyběl jeden údaj, a to kolik jsem na platformu vložil. Rád bych totiž měl rychlý přehled o tom, že jsem např. vložil €1000, z toho mám volné prostředky €12 a investováno €1047 (protože na platformě už nějaký čas investuji a reinvestuji zisk). Tato drobnost by neskutečně rychle pomohla zjišťovat výnosnost mých investic, protože v horní liště, lze vidět jen “Zisk za předchozí měsíc” a “Zisk za aktuální rok”. Pokud však investujete více než kalendářní rok, musíte se vždy dívat až do detailního reportu (což jsou kroky navíc).

Koláčový graf

Součástí této sekce v dashboardě je i obrovský koláčový graf, který zobrazuje podíl “Volných prostředků” k “Investicím”. Tento graf zabírá příliš velké místo a jeho sdělené je téměř ve všech případech zbytečné. Ptáte se proč? Platforma má jen dva scénáře, pro většinu investorů:

  1. Investuji, ať už ručně, ale hlavně přes autoinvest = všechny volné prostředky chci hned investovat a ideálně nemám nikdy žádné volné prostředky na platformě (kolo bude skoro vždy 100 %)
  2. Vybírám z platformy peníze = Zde by mě právě zajímalo, kolik mám ještě zainvestováno k tomu, co jsem na platformu vložil. Což je mnohem důležitější informace než to, že můžu vybrat 8 % aktuálních peněz, co mám na platformě. Když vybírám peníze, zajímá mě absolutní hodnota, tedy kolik eur/korun získám a ne kolik to dělá procent.

Podrobný přehled

Podrobný přehled Bondster přidal docela nedávno. Věřím tomu, že většina investorů uvítala podrobnější přehled jejich investic na platformě. Já mezi ně ale nepatřím. Myšlenka podrobného přehledu je skvělá, ale její exekuce je velice slabá. Všechno je vidět na následujícím screenu.

Je tu vidět více rozepsaný graf úrokových sazeb mých investic. Dokážete z tohoto pohledu odhadnout, jakou mají moje investice úrokovou sazbu? Nevěšte ramena, já také ne. Podrobný přehled totiž každého uživatele zásobuje neskutečným množstvím dat, které jsou pro něj nepodstatné. Jako je tomu v tomto případě. Graf mi ukazuje všechny možné barvy pro každý úrokový bracket, který já ale nemám a nikdy jsem neměl. Což je úplně zbytečná informace. Přehled se tak stává nečitelným a nesrozumitelným pro většinu uživatelů.

Toto je jen jeden z x případů, který se v podrobném přehledu vyskytuje. Doporučil bych Bondsteru celý přehled předělat a zjednodušit. Některé informace jsou tam dle mého názoru až zbytečné a nemusí být znázorněny koláčovým grafem. Jako např. zpětný odkup, který k dnešnímu dni má 3466 investic z 3470 (99,8 %).

Malá chybka v kódování, kdy se ukazuje posuvník i když daná sekce nemá nic k čemu by mohl scrollovat.



Nabídka investic

Nabídka investic je (snad jen mimo profilu) místo, kde jsem strávil nejméně času. Platforma umožňuje autoinvest, robota, který investuje za vás pomocí předem zadaných parametrů (zadaný vámi). K autoinvestu se dostanu později. Nabídka investic je v vpodstatě jeden dlouhý seznam všech investičních příležitostí na platformě rozdělených do pár skupin. Celý výpis se dá následně i filtrovat.

Spojení investic v eurech a korunách

Je možné, že toto má Bondster podloženo daty a já se pletu. Většina lidí, co znám a investují na P2P portálech, investují vždy v jedné měně. Nabídka investic ale spojuje obě měny dohromady a ještě jim k tomu přidává další rozdělení, které jsou celkem nelogické. Osobně bych radši preferoval, aby byla celá platforma rozdělená pevně na prostředí podle měn. Bylo by to mnohem přehlednější a nerušilo by mě tam něco, co stejně nepoužívám. Druhá možnost je mít k dispozici funkci skrytí záložek, které investor nevyužívá.

Základní rozdělení výpisů

Celý výpis je rozdělen do několika záložek “Vše”, “CZK”, ”EUR”, “Nemovitosti” a “Business invest”. Tato rychlá navigace pro mě byla vždy zmatená. Rozumím prvním třem záložkám. Jedná se o měny a podle těch se většina investorů rozhoduje. Záložky Nemovitosti a Business invest jsou pro mě už druhotné a vybíral bych je až po vybrání měny. Jak jde vidět na následujícím screenu, tyto výpisy obsahují investice v obou měnách, čímž rozbíjí logiku prvních třech záložek. Jak jsem psal v předchozím bodě, je možné že Bondster k tomuto rozhodnutí má data, které jim ukazují, že toto investoři nejčastěji hledají, a proto se z toho udělali rychlé výpisy. 

Filtry

Filtry na výpisech jsou hodně obsáhlé (což je dobře). Obecně k nim mám jen jednu drobnost, a to je volba prvků, kterými uživatel filtruje. Pokud filtr obsahuje výběr sazeb nebo měsíců, je lepší použít posuvník, protože takto nemám vůbec žádnou indikaci z jakých čísel mohu vybírat. 

Pokud má uživatel ve filtru na výběr ze dvou možností, jako tomu je např. u “Zpětného odkupu” (Ano / Ne), tak nemá smysl, aby tam byl dropdown, ale stačí tam už rozbalený filtr s možnostmi. Uživateli to ušetří jeden klik. 

Poslední věcí ve filtrech je “Třída rizika”. Neskutečně důležitý filtr, jelikož mi ukazuje, jak moc jsou moje peníze v bezpečí u daného poskytovatele úvěru (ne Bondsteru). Bohužel filtr má jen hodnoty a nikde není rychlá vysvětlivka, co daná písmena a čísla znamenají. Taky by bylo dobré udělat menší onboarding pro nové investory.


Rychlé náhledy

K rychlým náhledům nic zásadního nemám. Jsou dobře zpracované a obsahují všechny potřebné informace o daném úvěru. Jednu drobnost jsem tam ale našel a vím, že jsem z ní byl na začátku trošku zmaten. Na záložce “Informace o zajištění” je pole pro “Dodatečné informace”, které je u většiny úvěrů prázdné. Je mi jasné, že sem posílá data poskytovatel úvěrů, a proto je toto pole prázdné (poskytovatel nic neposlal). Pokud to nastane, je lepší pole vůbec nezobrazovat a celý nadpis skrýt. Takhle to může působit nedůvěryhodně, nebo jako chyba platformy. Důvěra v platformu je základ, na kterém je postavena každá investiční platforma.

Autoinvest


Autoinvest, neboli robot, který investuje za vás podle předem zadaných parametrů, je nejsilnější produktovou výhodou Bondsteru. Největší rival v česku, Zonky, (já vím, že složité tyto dvě společnosti srovnávat, ale nic jiného tu není) tuto možnost neposkytuje. Tvorba autoinvestu je jednoduchá a intuitivní. Chybí mi tu jen jedna funkce, která by celý autoinvest na Bondster posunula zase o kus dál. Tou funkcí je duplikace, já vím, taková maličkost. Momentálně jsem musel všechny jednotlivé parametry u všech autoinvestů nastavovat ručně a od znova. Jak je vidět na screenu nahoře, často se mi nastavení liší třeba jen počtem měsíců nebo úrokem a všechno ostatní je stejné. Kdyby si mohl uživatel u každého nastavení zvolit možnost duplikace a následné editace, pomohlo by to k rychlému nastavování rozsáhlejších struktur investování.

Moje investice

Stránka s vašimi investicemi je velice podobná jako nabídka investic. Jediný údaj, který bych doplnil, je délka prodlení dané půjčky. Momentálně se tam ukazují pouze brackety. Např. v prodlení 31 – 60 dní. Bylo by dobré u každého úvěru vidět, kolik to je přesně dní a nemuset to vypočítávat ručně od posledního očekávaného data splátky. Je dost možné, že toto platforma nikdy umět nebude , protože prostě a jednoduše nemá do poskytovatelů úvěrů potřebná data.

Vyplácení peněz

Poslední sekce mého teardownu se věnuje vyplácené peněz. Zde musím Bondster pochválit za jednoduchou a uživatelský přívětivou stránku. Malou třešničkou na dortu by bylo možnost nastavit automatické vyplácení úroku k určitému dni v měsíci. Ano, toto je další produktová funkce a ne chyba UX, ale věřím, že by to investorům pomohlo. Plno lidí chodí do předčasného důchodu nebo částečně žijí z dividend/zisku z investic. Tato funkce by jim umožnila poslat na Bondster peníze, nastavit roboty a přihlásit se jednou za rok na Vánoce. Proti argument této funkce může být, že funkce z platformy vytahuje peníze. Ale pokud žije investor ze zisku, tak ho stejně vybere, tak proč mu to neulehčit.

Shrnutí

I když se to může zdát jako plno chyb, které platforma má, jedná se o life improvements. Platforma stojí na silných základech a když se celému týmu podaří tyto chybičky jednu po druhé odstraňovat, má Bondster nakročeno k miliardové firmě.


Autor článku

Šimon jůn

Jmenuji se Šimon a jsem UX & Product designer. Navrhuji a optimalizuji weby, aplikace nebo produkty tak, aby byly pro zákazníka přívětivé a intuitivní. A dost často o tom pak něco napíšu.