Persony aneb proč se vyplatí tvořit fiktivní postavy

UX Design
18
.
March
,
2019
Osnova

Možná jste už někdy slyšeli o takzvaných personách. Imaginárních lidech, kteří zastupují vaši ideální skupinu zákazníků, na které cílíte. Dnes jsem si pro vás připravil nejen povídání o personách, ale i šablonu, ve které si za pár minut dokážete udělat vlastní.

Jen aby bylo jasno, za pár minutek to sice naházíte do hezké šablony, ale bude vám to k ničemu. Tvorba person trvá i několik desítek hodin. Doporučuji se tomu důkladně věnovat, protože pokud zvolíte špatné cílení, může vás to stát hodně času a tím pádem i peněz.

Jste připraveni? Jdeme na to.

Co je to persona

Persona je fiktivní postava. Přeci jen je jednodušší si vaši cílovou skupinu představit jako Honzu, Alenku nebo abychom byli korektní v dnešní době nějak živou bytost neurčitého pohlaví. Představte si, že popisujete manželce kamaráda, kterého ještě nezná. Přesně tak bude nějak vypadat naše persona.

Bude mít jméno, věk, základní informace o rodinném stavu. Jeho potřeby a frustrace v dané situaci (v situaci, ve které jsou vaši zákazníci a vy jim pomáháte ji řešit) a nějaké technické znalosti (všichni pracujeme s nějakou technikou). Je důležité zmínit, že persony využívá mnoho oborů, ale my si popíšeme hlavně ty z pohledu UX. Můžete je použít na cílení produktů, nebo tvorby webu na míru vašim zákazníkům.

K čemu slouží persony

Jak již bylo nastíněno, persony slouží k tomu, abyste připravili řešení pro jejich potřeby a problémy. Uvedu příklad jak s nimi pracuji já.

Mám nový projekt. E-shop s kvalitním vybavením pro mazlíčky. Vybavení je ručně dělané, a je tedy i dražší. Už z této informace nám jasně vyplývá cílová skupina. Lidé, kteří jsou ochotni utrácet za své mazlíčky více, pokud nemají děti. Bezdětný člověk bude povětšinou mladší a bude mít dobrou stabilní práci.

Abychom pořád neříkali člověk, pojmenujeme si ho například Šimon (dneska mi fantazie schází). Tento Šimon, žije sám a nedávno našel malé koťátko na ulici před svým bytem. Chce pro něj to nejlepší a je ochotný strávit svůj čas hledáním toho nejkvalitnějšího vybavení a krmiva. Jeho potřeby jsou tedy jasné – koupit kvalitní hračky a zajistit zázemí pro jeho nového člena rodiny. Frustrace je pojená s jeho potřebami. Nechce se s vybavením tahat a jelikož nevlastní auto, štvou ho obchody, které nemají doručení přepravní službou. Zároveň nechce plastové náhražky něčeho, co by měl být pořádný materiál. A tady to máte. Všechno dáte do šablony (kterou si můžete stáhnout na konci článku) a máte hotovo.

Persona bude tedy vypadat nějak takto. Můžete si ji vytisknout a nalepit na zeď, abyste měli pořád na očích, kdo je váš zákazník. Je možné, a většinou se tak i děje, že máte více person, protože cílíte na více skupin. Pokud jsou správně nadefinované, nemáte se čeho bát. Jediným strašákem ve skříni stále zůstává, pokud odpovíte, že cílíte na všechny. Prosím, prosím (a pro jistotu ještě jednou), prosím něco jako cílení na všechny neexistuje.

Jak vytvořit personu

Rychle jsme si nastínili, jak se taková persona tvoří. Teď si rozebereme jednotlivé fáze opravdové přípravy. Osobně si přípravu rozdělují do 3 fází.

1. fáze

První fáze je fáze zjišťovací. V této fázi se snažím zjistit co nejvíce o klientově podnikání a jeho směru. Pokud jsou k dispozici nějaká data, je to vždy lepší. Částečně se dají cílové skupiny odpozorovat i od konkurence. Je však důležité se odlišit od konkurence a ne je jen slepě okopírovat.

2. fáze

Druhá fáze je fáze tvoření. Zde si všechny informace, které jsem získal, poskládám do jednoho dokumentu a podívám se na ně jako celek. Pokud máte cílové skupiny, které můžete najít ve svém okolí (takže klient neprodává třeba zbraně), je dobré se s nimi sednou a u kávy se o daných věcech popovídat. Je pravděpodobné, že zjistíte potřeby a frustrace, které byste sami nevymysleli.

Tato fáze se dá pojmout i jako workshop, kde si sedneme s klientem a vše doladíte společně. Občas totiž přijdete na něco co vás nenapadlo. Přeji jen klient rozumí svému podnikání víc než vy.

3. fáze

Třetí fáze je fáze klikací. I když to skvěle vymyslíte, někdo to musí do té šablony naklikat a dotvořit detaily okolo. Jako je jméno a fotka daného člověka. Pamatujte, cílem je vytvořit co nejvíce reálného člověka, kterého budete brát tak, jako by seděl naproti vám.

Šablona na tvorbu person

Aby váš nový kamarád mohl mít výstup, který můžete prezentovat na meetingu, nebo ho mít nalepený na nástěnce, připravil jsem jsem pro vás tuto šablonu v programu Figma. Figmu jsem zvolil, protože si ji každý může stáhnout zdarma (stáhnout Figmu), tudíž tu odpadá překážka typu Photoshop nebo Illustrátor.

Šablona obsahuje 4 obrázky lidí. Jednoduše tak vytvoříte až 4 rozdílné persony najednou.

Po otevření Figmy se zaměřte na prostředek vrchního menu. Vedle nadpisu „Šablona Person“ je malá šipečka. Klikněte na ni, tím se vám otevře malé dropdown menu. Tady zaklikněte „Duplicate to your Drafts“, tím se vám šablona zkopíruje a můžete ji začít upravovat. Do „Drafts“ se dostane do kliknutí na hamburger menu v levém horním rohu a poté na „Back to Files“.

Celý projekt jednoduše otevřete a v levém menu budete mít pojmenované všechny části které můžete měnit (neměnné jsou zamknuté). Neříkám, že je to úplně jednoduché, ale tak to bohužel chodí. 

Pokud byste si to chtěli ale přeci jen trochu ulehčit, napište mi. Vytvoříme persony takové, že je nerozeznáte od reálných postav. Jediné, co je bude odlišovat, je jen snad placení daní.

.


Autor článku

Šimon jůn

Jmenuji se Šimon a jsem UX & Product designer. Navrhuji a optimalizuji weby, aplikace nebo produkty tak, aby byly pro zákazníka přívětivé a intuitivní. A dost často o tom pak něco napíšu.