Pro podnikatele

Co je to moodboard a jak ho vytvořit

Osnova

V tomto článku bych se rád zaměřil na takzvané moodboardy. Pokud jste o nich už někdy slyšeli, možná vám připadaly jako zbytečné plýtvání časem a zdroji. Anebo je možná používáte na denní bázi a chcete si trochu rozšířit obzory. 

Ještě předtím, než se pustíme do samotného popisu moodboardu, jeho výhod, použití a samotného tvoření, dovoluji si upozornit, že tento článek je určen především živnostníkům a drobným podnikatelům. Některé skutečnosti jsem popsal velice střídmě, abych docílil lepšího pochopení celé tématiky moodboardů.

Co je to moodboard

Setkal jsem se s názorem, že moodboard je směs hezkých obrázků, což je přesně to, co moodboard není. Moodboard je (jak vyplývá z jeho jména) určitá plocha, která vás má naladit do „správné nálady“, ukázat směr, kterým se vydáváte. Nejedná se však o něco, co vám má zlepšit nebo zhoršit náladu. Jedná se o propracovanou ukázku emocí, které má vyvolávat váš produkt, web, firma, nebo e-shop. Proto je jasné, že moodboard není náhodný shluk obrázků, i když se to tak může jevit.

Moodboardy jdou rozdělit na dvě kategorie: fyzické a digitální

U fyzického moodboardu se můžeme setkat s různorodým zpracováním. Od nalepených obrázků na papír až po koláž z rostlin a květin. U digitálních jsou to pak primárně obrázky, palety barev a fonty. To vše se často přidává do šablon, o kterých si povíme více níže.

Samozřejmě jsou designéři, které tyto metody propojují. Například si vytisknou papír s fonty a pak okolo nich malují palety barev, nebo přidávají kusy látek. Osobně pracuji pouze s digitální verzí, jelikož je jednodušší a hlavně rychlejší pro budoucí úpravy. Moodboard ale tvoříte především pro sebe a má v sobě odrážet vás nebo vaše podnikání. Pokud jsou vám například blízké květiny, nebojte se je použít.

Proč dělat moodboard

Jak bylo řečeno, moodboard má vyvolávat emoce spojené s vaším produktem. To však není jediná funkce, kterou zastává. Často mi moodboard pomáhá ve chvilkách, ve kterých klient neví, co vlastně přesně dělá. A jaký pocit nebo emoci má jeho produkt vyvolávat v jeho zákaznících. Abychom nebyli jen teoretičtí, uvedu příklad.

Slečna Markéta začala před lety dělat domácí marmelády, které si posléze začali kupovat její sousedé a přátelé. Po nějakém čase se rozhodla založit si e-shop a začít prodávat marmelády po celém Česku. První otázkou, kterou si slečna Markéta musí položit, je „jak zacílit na skupinu lidí, kterou neznám“? Další může být „proč by měli lidé nakupovat právě moje marmelády“?

Její marmelády nemají žádnou reklamu. Jsou podstatně menšího objemu a dražší než u konkurence z továren. Jak to tedy udělá? Přes emoce. Emoce jsou to nejsilnější, co ovládá každého člověka. Pokud se nám něco líbí, vyvolá to v nás pozitivní emoce = chceme to.

Pro sjednocení celého poselství její firmy (vzhled, zpracování, příběh – zkrátka cokoliv, co je spojené s jejími marmeládami) si může vyvtořit moodboard. Ten jí a jejím zákazníkům pomůže uchopit celou myšlenku jejího podnikání. Finální moodboard obsahuje obrázek sběru meruněk ze stromů, zásoby meruněk, proces vaření, svačinku z její marmelády, ale i krásné lahvičky, které jsou určené zákazníkům se špetkou osobního vzkazu. A to je právě to, co jí odděluje od velkotovární výroby: emoce. Poté moodboard ukáže své kamarádce Monice, která jen z obrázků pochopí její odlišnost a výjimečnost jejich marmelád.

Uznávám, že příběh slečny Markéty je trošku utopie. Ale byl to krásný, ba přímo idylický příklad toho, proč je důležité mít moodboard a vnímat emoce zákazníků. A i když to byl příklad vymyšlený, ve výsledku to tak prostě je.

Mimo uvědomění si svých výhod a odlišnosti od konkurence je tvorba moodboardu dobrá i kvůli dalším věcem. Pochopíte, že dobrý design nebo dobrá myšlenka může vzejít z každého z nás (nepleťte si to však s exekucí, to je lepší vždy nechat na profesionálech).

Mnozí z nás neznají ani své preference co se týče barev, stylů fontů a designu obecně. V neposlední řadě vám moodboard může pomoci k ustálení toho, jak chcete, aby vás okolí vnímalo. Chcete být vnímán jako ustálený, moudrý partner (například právní firmy), nebo šílení mladí „magoři“, co tvoří úžasné technické vychytávky (příkladem je 99 % startupů, které do roka zkrachují). 

I k tomu může pomoci moodboard, proto nepodceňujte jeho přípravu.

Co budete potřebovat

Jako dobrý zdroj může sloužit Pinterest a jakákoliv free fotobanka jako je například Pixabay, Freepik nebo Unsplash. Jelikož váš moodboard nebudete nikde vystavovat, můžete použít jakoukoliv fotku, kterou najdete. Poté je nutné obrázky nasázet do jednoho většího plátna, aby byly všechny v jedné ucelené podobě. Zde je možné využít jakýkoliv nástroj na úpravu grafiky jako je Canva, Photoshop, ale vystačíte si i PowerPointem.

Teď už se ale pustíme do toho nejdůležitějšího. Do samotného procesu tvorby moodboardu a výběru správných obrázků.

Postup tvorby moodboardu

Nyní přijde ta nejsložitější a nejzábavnější část, a to sbírání fotek / materiálů pro váš moodboard. Vždy se zamyslete, co pro vás daný obrázek znamená a co ve vás vyvolává za emoce. Pinterest, i fotobanky mají v horní části vyhledávač, který vyhledává podle zadaných výrazů a má taky vlastní našeptávač (navrhuje vám vhodné spojení slov), takže tam je nejlepší začít.

Zkuste si sesbírat pár fotek od následujících skupin:

  • barvy, ale i celé barevné palety
  • materiály a povrchy
  • fonty
  • fotografie
  • nebo třeba ilustrace

Na počítači si jednoduše vytvořte složku, kam fotky stáhnete. Pak už je stačí vložit do předem připravené šablony.

Mějte na paměti, že je vždy lepší jich najít více a potom je trošku pročistit, než se držet striktně nějakého čísla. Poté co všechno nasbíráte, přichází krok třídění. Z těchto fotek vyberte pouze tolik, kolik uznáte za vhodné, nebo kolik pojme šablona (poměry skupin jsou na vás, ale bylo by dobré, abyste pracovali alespoň s jednou barvou a fotografií, zbytek si můžete doladit podle svého). Anebo můžete moodboardu vytvořit několik verzí.

Dalším krokem je pozvat si kamaráda na kávu nebo odpolední čaj, budete ho totiž potřebovat. Po odpoledním čaji a krátkém small talku ukažte vaše obrázky i udělané moodboardy kamarádovi/členovi rodiny, prostě někomu nezaujatému a popište mu, proč jste vybrali právě tyto obrázky. Pokud to nebudete schopni vysvětlit, zamyslete se nad tím, jestli ho neobměnit (ne vždy se ale musí obrázek vyměnit, někdy se vám něco líbí, i když to prostě neumíte vysvětlit).

Po tomto kroku je čas na finální vzhled šablony moodboradu. Šablony mají každé pole na obrázek jinak velké, jelikož nějaké preferujete více a nějaké méně. Vždy vyberte jako dominantní obrázek ten, který si nejvíc spojujete se sebou nebo s vaším produktem. Vše vložte do šablon a znovu si dejte malý odstup a podívejte se na všechno jako celek.

Pokud něco rapidně vybočuje neznamená to, že je něco špatně. Je ale nutné se zamyslet proč to vybočuje a proč jste zvolili právě tento obrázek.

A je hotovo

Gratuluji! V tomto kroku máte hotový moodboard.

Nyní je ideální ho ukázat rodině a přátelům a zjistit, jestli to v nich vzbuzuje podobné emoce, jaké jste zamýšleli. Vždy je nutné vysvětlit co to moodboard je a proč jste ho vytvořili. Pamatujte na to, že to hlavně musí sedět na vaší cílovou skupinu, respektive personu. Jelikož každý má jiné preference. Je jasné, že se to většině lidí nemusí líbit. To však není chyba vaše ani moodboardu. Jen musíte oslovit správnou skupinu lidí.


Největší online kurz na Figmu v Česku

MasterClass jsem postavil jako komplexní hub vědomostí. Najdete v něm vše o Figmě a práci v ní. Od jednoduchého nastavení po složitější prototypy a aplikace.

Kurz obsahuje 14+ hodin contentu. Konkrétně 127 videolekcích, díky kterým se rychle naučíte to, co zrovna potřebujete.

Zjistit vše o kurzu
Let’s talk now!