Nástroje

Smartlook vs. Hotjar. Který z nich je pro vás lepší?

Osnova

Oba nástroje občas změní své podmínky, nejčastěji pro FREE tarify. Kdyby článek nebyl aktuální napište mi prosím e-mail a já vše aktualizuji.

Data > Opinion. Podle dat by se měl řídit každý, bohužel většina menších firem je přechází nebo je dokonce vůbec nesbírá. Bez dat jsou to pouze vaše domněnky založené na zkušenosti, ale zároveň i na vaší slepotě. Nehádejte, co váš zákazník potřebuje a dělá, podívejte se na data.

Smartlook nebo Hotjar jsou nástroje, které vám s tím pomohou. Oba nahrávají chování uživatelů na vašem webu nebo v mobilní aplikaci. Představte si, že zákazník má zapnuté nahrávání obrazovky a vám se to ukládá na cloud. V nahrávkách můžete filtrovat, tvořit podmínky kdy nahrávat a kdy zas ne a podobně. Mimo nahrávek umí nástroje i tvorbu heatmap a Hotjar umí sbírat i feedback přes dotazníky.

Na první pohled se může zdát, že tyto nástroje jsou pouze pro větší firmy a komplexní týmy UX designerů a vývojářů. Opak je však pravdou. I když z nástrojů samozřejmě nejvíc vytěží člověk, který jim rozumí, pro menší projekty a první vhled do chování zákazníků stačíte bohatě vy.

Na komplexnější nastavení si povolejte odborníka, protože ten vám pomůže nastavit eventy a funnely, abyste se v nahrávkách mohli rychle orientovat a nehledali jehlu v kupce sena.

K čemu slouží Smartlook a Hotjar

Jak jsem psal výše, tyto nástroje slouží primárně pro sledování pohybu uživatelů

Pro většinu z vás budou umět tyto dvě věci. Tvořit heatmapy a nahrávat uživatele. Obě “služby” si popíšeme a přidám i pár rad a tipů na to, kdy jakou využít.

Heatmapy

Heatmapa je obrázek stránky, na který se promítají metriky pomocí barev. Heatmapy slouží primárně k zjištění toho, na co uživatelé klikají. Kam doscrollují (jak nízko se na stránce dostanou), a jak se na stránce posouvají na mobilních zařízeních. 

K čemu jsou tyto údaje? Můžete například zjistit, že uživatelé klikají na loga značek, které prodáváte, ale ty nikam nevedou (jasná zpráva pro vytvoření stránek pro značky). Nebo zjistíte, že k důležitým informacím se uživatelé vůbec nedostanou. Klasicky to bývají social-proof elementy (testemoniály, loga vašich klientů atd.), které jsou moc nízko na stránce a většina uživatelů stránku opustí dřív, než k nim dojdou, protože vás nevidí jako validního partnera, na jehož webu by měli trávit čas.

Toto byly jen dva základní problémy, které se dají pomocí heatmap vyřešit. Lépe ale slouží k identifikaci problému. Pokud někde zjistíte vysoký počet neočekávané aktivity, je dobré využít právě zmíněné nahrávky uživatelů. Díky heatmapě získáte velké množství dat, které se vám sbírají na jedno místo, a to časově nenáročnou formou. 

Velká výhoda Smartlooku je tvorba heatmap z historických dat. Pokud ji zapomenete zapnout, tak stačí vytvořit historickou mapu a do pár minut máte data z té nové landing page, kterou jste vypustili před měsícem, ale nenastavili měření.

Nahrávky uživatelů

Nahrávky uživatelů jsou na druhou stranu časově náročnější a jejich procházení může zabrat i několik hodin. Jsou však mnohem podrobnější, jelikož vidíte každého uživatele zvlášť. Vidíte také jeho přesný pohyb od začátku návštěvy až do konce (heatmapa je vždy jen na jednu konkrétní stránku). 

Nahrávky slouží k pochopení pohybu uživatelů. Je tu samozřejmě ještě lepší možnost než nahrávky, a to uživatelské testování. To je však ještě náročnější, protože jste závislí na konkrétních uživatelích. Nejedná se tedy o pasivní nahrávání, ale aktivní výzkum. Nahrávky pomohou rychle odhalit problém a navrhnou možné řešení. Je tedy dobré nastavit si eventy a funnely, které vás zajímají a ty pak průběžně sledovat (toto jde pouze ve Smartlooku).

Díky filtraci v obou nástrojích můžete najít přesný segment lidí, které hledáte. Například uživatele, co přišli na produkt XY z iPhonu v oblasti Praha (bohužel danou oblast umí jen Smartlook. Hotjar ukáže jen zemi). 

Vždy doporučuji mít maximálně 100 – 200 nahrávek na zkoumanou část webu. Pokud jich je méně, můžete mít zkreslené výsledky a uvidíte jen kus celkového koláče. Pokud jich máte naopak více, máte málo specifický cíl a hledáte jehlu v kupce sena.

Dávejte si také pozor na to, z jakého období nahrávky jsou. U e-shopu se často mění chování lidí před a po výplatě. Před výplatou často více brouzdají a koukají, co si za pár dní koupí. Ideální je tedy vždy vědět, jaké období zkoumáte a proč. 

Hlavní rozdíly mezi Smartlookem a Hotjarem

Hlavních rozdílů je pár, ale jsou zásadní. Bohužel to, že v Hotjaru nemůžete tvořit eventy a funnely, je podle mého funkce, která ho dělá složitě použitelným. Eventy si nastavíte na všechno možné – od kliku na button do košíku přes zadání slevového kódu až po vybrání dané dopravy.

Toto vám pak umožnuje sledovat jen segment uživatelů, který vás zajímá. Uvedu příklad, ať je to srozumitelnější. Nedávno jsem u klienta zkoumal scénář, když zákazník zadá v košíku slevový kód, ale pak nenakoupí. Proč tomu tak je, když už si dal práci ho zadat? A jak to vyřešit? Toto všechno bylo ve Smartlooku otázka pár kliků a v Hotjaru skoro nereálný scénář.

Mimo funkce je Smartlook česká firma, která sídlí v Brně. Pro někoho to nic neznamená, ale já rád podpořím firmu, která vznikla u nás a postupně se dere na celosvětovou scénu.

Je dobré zmínit i Free tarify, protože na nich asi budete začínat. Smartlook je ve Free tarifu ukládá jen 30 dní (narozdíl od Hotjaru, který je uchovává 365 dní). Toto může být základní kámen úrazu při první zkoušce nástroje. Na druhou stranu Hotjar zaznamená jen 300 záznamů (Smartlook 1500). Takže pokud víte, že vám na web přijde větší masa lidí v rámci měsíce (například díky nové reklamní kampani) a vy stihnete vyhodnotit návštěvy, je Smartlook lepší volba.

Pocit z prostředí aplikace je samozřejmě subjektivní, ale osobně preferuji Smartlook. Jedná se o novější aplikaci a tomu odpovídá i design. Prostředí je prostě hezčí a intuitivnější.

Srovnání Free Tarifů Smartlooku a Hotjaru

Proč preferuji Smartlook jako UX / Product designer

Všechno už jsem víceméně popsal v odstavcích nahoře. Každopádně krátké shrnutí pro ty, kteří předchozí řádky nečetli. Proč tedy volím Smartlook?

  • Funkce navíc (eventy a funnely).
  • Přívětivější prostředí.
  • Možnost komentovat a ukládat nahrávky (např. pro vývojáře. Je jednodušší jim poslat odkaz s tím, ať se na daný error podívají sami).
  • Devtools – ideální pro vývojáře, aby rychle našli, kde je daná chyba, kterou popisuji.
  • Rychlejší vývoj aplikace (launch nových funkcí).
  • Smartlook je možný mít i na mobilních aplikacích.
  • Česká firma.

Smartlook má zároveň otevřenou roadmapu, kde můžete hlasovat o prioritách vývoje, což je feature, kterou by podle mého měla mít každý appka.

Shrnutí

Kdybych měl vyhodnotit oba nástroje ve free verzi, přiklonil bych se k Smartlooku. Určitě si zkuste nástroj, který pak můžete rychle zaplatit a tím si otevřít další funkce. Je dobré být v prostředí, které znáte.

Pokud jsem vás přesvědčil o využití jednoho z výše popsaných nástrojů, nebojte se použít buttony níže.

Vyzkoušet Smartlook
Vyzkoušet Hotjar

Jak implementovat a nastavit Smartlook nebo Hotjar?

Nevíte, jak na Smartlook nebo Hotjar? Vyberte si nástroj  a přejdete na mé další články, kde jsem pro vás všechno podrobně popsal. Pokud chcete složitější nastavení, ozvěte se. Rád vám s tím pomůžu. Společně projdeme vaše požadavky a do týdne od schůzky budete v plné polní a můžete sledovat své uživatele.

Jak implementovat a nastavit Smartlook?

Jak implementovat a nastavit Hotjar?