Smartlook vs. Hotjar. Který z nich je pro vás lepší?

Nástroje
8
.
January
,
2019
Osnova

Každý web i e-shop je potřeba analyzovat a optimalizovat. Tam kde nestačí čistá analytika, nastupuje Hotjar nebo Smartlook.

Tyto nástroje měří a nahrávají pohyb uživatelů na webu. Někdo si pod tím představí Orwella, někdo zase jasnou cestu za větším konverzním poměrem. Osobně si myslím, že je to od každého trochu, ale finální rozhodnutí je na vás.

V tomto článku si srovnáme oba nástroje, a to v jejich free verzi. Cílem článku je poukázat na výhody a nevýhody obou nástrojů, abyste se mohli rozhodnout a jeden z nich implementovat.

K čemu slouží tyto nástroje?

Jak jsem psal výše, tyto nástroje slouží primárně pro sledování pohybu uživatelů. Pro většinu z vás budou umět tyto dvě věci. Tvořit heatmapy a nahrávat uživatele. Obě funkce si popíšeme a přidám i pár rad a tipů na to, kdy jakou využít.

Heatmapy

Heatmapa je obrázek stránky, na který se promítají metriky pomocí barev. Heatmapy slouží primárně k zjištění toho, na co lidé klikají. Kam doscrollují (jak nízko se na stránce dostanou), a jak se na stránce posouvají na mobilních zařízeních.

K čemu tyto údaje jsou? Můžete například zjistit, že uživatelé klikají na loga značek, které prodáváte, ale ty nikam nevedou (jasná zpráva pro vytvoření stránek pro značky). Nebo zjistíte, že k důležitým informacím se uživatelé vůbec nedostanou (posunete je v hierarchii výše).

Toto byly jen dva základní problémy, které se dají pomocí heatmap vyřešit. Lépe ale slouží k identifikaci problému. Pokud někde zjistíte vysoký počet neočekávané aktivity, je dobré využít právě zmíněné nahrávky uživatelů. 

V heatmapě získáte velké množství dat na jednom místě, a to časově nenáročnou formou.


Nahrávky uživatelů

Nahrávky uživatelů jsou na druhou stranu časově náročnější a jejich procházení může zabrat i několik hodin. Jsou však podrobnější, jelikož vidíte každého uživatele zvlášť. Vidíte také jeho přesný pohyb od začátku návštěvy až do konce (heatmapa je vždy jen na jednu konkrétní stránku).

Nahrávky slouží k pochopení pohybu uživatelů. Je tu samozřejmě ještě lepší možnost než nahrávky, a to uživatelské testování. To je však ještě náročnější, protože jste závislí na ostatních. Nahrávky pomohou rychle odhalit problém a navrhnou možné řešení. Je tedy dobré implementovat heatmapy, a když heatmapa ukáže “zajímavá” data, potom je nejlepší přejít na nahrávky.

Díky filtraci v obou nástrojích můžete najít přesný segment lidí, které hledáte. Například uživatele, kteří přišli na produkt XY z iPhonu v oblasti Praha – bohužel lokalizovat danou oblast umí jen Smartlook. Hotjar ukáže jen zemi.

 

Hlavní rozdíly

Za dobu přípravy článku se tarify u obou služeb už dvakrát změnily. Pokud najdete nesrovnalost, prosím, napište mi. A já vše aktualizuji.

Hlavních rozdílů ve free verzi je pár, ale jsou zásadní.

Smartlook je česká firma, proto si ji popíšeme jako první. Firma má sídlo v Brně a jedna z hlavních výhod je podpora v češtině. Podpora je ochotná a vstřícná řešit jakýkoliv problém, i když máte pouze free tarif.

Bohužel nahrávky uživatelů uchovává jen 30 dní (narozdíl od Hotjaru, který je uchává 365 dní). Toto může být základní kámen úrazu. Musím přiznat, že byl i pro mě. Na svém webu nemám tak velkou návštěvnost a rozhodně se mi nechce každý druhý týden projíždět jednotky záznamů. Na druhou stranu Hotjar zaznamená jen 300 záznamů. Takže pokud víte, že vám na web přijde obrovská masa lidí v rámci měsíce (například kvůli nové reklamní kampani) a vy stihnete vyhodnotit návštěvy, je Smartlook lepší volba.

Co se týče heatmap – můžete vytvořit 3, a to jak ve Smartlooku, tak v Hotjaru.

Poznámky můžete ve Smartlooku dávat 3, zatímco v Hotjaru nemůžete ve Free verzi psát žádnou. Osobně si myslím, že tuto možnost ani nevyužijete. Poznámky slouží primárně pro spolupráci ve větších týmech.

Pocit z prostředí aplikace je samozřejmě subjektivní, ale osobně preferuji Smartlook. Jedná se o novější aplikaci, a tomu odpovídá i design. Prostředí je prostě hezčí a intuitivnější.

Činnost Smartlook Hotjar
Nahrávky uchovává 30 dní 365 dní
Maximální počet nahrávek 1500 300
Počet heatmap 3 3
Počet poznámek 3 0
Podpora V češtině Pouze v angličtině
Prostředí Intuitivnější Zastaralé
Přeskakování neaktivity Ano Ano
Zrychlení záznamu Ano Ano
Maximální návštěvnost za měsíc 100 000 60 000
Lokalizace uživatelů Až na města Jen země

Nástroje umí mnohem více než to, co jsem popsal v tabulce výše. Umí například vytvářet funnely na průchod košíku a další vychytávky. Ty považuji za složitější, a proto o nich zde nepíši. Pokud byste chtěli nastavit tyto nástroje a následně vypracovat možnou optimalizaci, nebojte se mi napsat.

Kdo vyhraje?

Kdybych měl vyhodnotit oba nástroje ve free verzi, přiklonil bych se k Hotjaru. Smartlook bych volil pouze tehdy, pokud neovládáte anglický jazyk na dobré úrovni. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat pomoc z podpory.

Pokud jsem vás přesvědčil o využití jednoho z výše popsaných nástrojů, nebojte se použít buttony dole. Pokud se vás registruje dostatek získám super tričko, a to se vyplatí 😉

Vybral jsem si Hotjar

Vybral jsem si Smartlook


Autor článku

Šimon jůn

Jmenuji se Šimon a jsem UX & Product designer. Navrhuji a optimalizuji weby, aplikace nebo produkty tak, aby byly pro zákazníka přívětivé a intuitivní. A dost často o tom pak něco napíšu.