Život Designera

Aplikace, které používám jako freelance designer

Osnova

Jako freelance designer používám na denní bázi plno aplikací, které bych vám rád představil. Některé možná budete znát, ale věřím, že některé pro vás budou novinkou a rádi je vyzkoušíte. Zároveň je důležité říci, že některé aplikace (převážně project management aplikace) používám jen proto, že je používá některý z klientů. U každé aplikace zmíním, jak zapadá do mé workflow a jak vidím její používání do budoucna.

Celý článek budu postupně rozšiřovat. Nyní jsem rozdělil všechny aplikace na několik sekcí podle zaměření. Společně se podíváme na:

  • Design
  • Web & e-shop
  • Automatizace
  • Freelance
  • Project management
  • Komunikace
  • Marketing

Aplikace: Design

Figma

Většinu designu dělám ve Figmě. Od wireframů po prototypy. Figma je kolaborační cloud-based design nástroj vhodný pro solo freelancery i celé týmy. Posledních pár let se probojoval do top 3 nástrojů na světě. Najdete ho na špičce hned vedle Sketche a Adobe XD. Pokud vás Figma zajímá více, doporučuji můj článek, který Figmu rozebírá do hloubky anebo rovnou nový kurz, který připravuji.

Photoshop

Čas od času potřebuji upravit i nějakou tu fotku nebo připravit novou moodboard šablonu, takže se nevyhnu Photoshopu. Photoshop asi není potřeba moc představovat, protože bez něho by nebyl design tam, kde je dnes. Jen pamatujte na to, že ve Photoshopu už se weby dnes opravdu netvoří.

Miro –> FigJam

Miro jsem používal ke všemu od myšlenkových map až po remote meetingy s klienty. Před pár týdny Figma zveřejnila nový přírůstek FigJam, na který budu postupně přesedlávat. Momentálně je Miro mílovými kroky před FigJamem, takže pokud potřebujete jednoduchý nástroj na mindmapy, workshopy, plánování strategie a vytváření diagramů, dejte Miru šanci.

Aplikace: Web & e-shop

Webflow

Každý freelancer by měl mít vlastní web, kde může ukazovat svou dosavadní práci nebo sdílet své know-how na blogu. Hned na začátku jsem, asi jako každý, sáhl po WordPressu. Až po cca roce jsem narazil na Webflow, které mi dočista změnilo život.

Vedle Figmy je to nejdůležitější aplikace, kterou používám každý den. I můj web a celý blog běží na Webflow. Je důležité zmínit, že Webflow je vizuální editor, který pracuje s elemententy, classy, IDs atd. Je tedy nutné mít alespoň základní znalost kódování. Nejedná se o nástroj ve stylu Wix nebo Squarespace.

Tento fakt vám ale dává skoro neomezenou volnost. Můžete zde postavit krásné portfolio a dokonce i e-shop (i když na e-shop bych pořád volil Shopify).

Nemusíte se starat o hosting, zabezpečení a další časté překážky, na které narazíte při používání Wordpressu. Určitě doporučuji všem Webflow vyzkoušet – je zdarma.

Google Analytics

Google Analytics asi taky není potřeba moc představovat. Bez dat jen slepě tápete ve tmě. Plno freelancerů podceňují data a na svém webu GA nemají nebo do něj vůbec nechodí. Je důležité vědět, kam vaši uživatelé chodí, jaké články čtou a z jakých kanálů dokončí konverze.

Pokud nevíte, jak správně s GA pracovat, doporučuji je alespoň implementovat, ať vám sbírají data a pak se k nim můžete vrátit. Dovoluji si přidat super návod z webu Vzhurudolu.cz.

Smartlook

Zajímalo vás někdy, co dělají uživatelé na vašem webu? Jak se pohybují, kde se zaseknou, čemu nerozumí? Právě to vám pomůže odhalit Smartlook. Nástroj nahrává pohyb všech uživatelů a ukazuje vám ho formou videozáznamů. Samozřejmostí je i nastavení eventů, funnelů, heatmap atd. Smartlook je první nástroj, který doporučuji všem klientům už v discovery fázi, protože podívat se na web očima zákazníka je vždy ta správná cesta. O Smartlooku jsem toho napsal na svém blogu už více. Od implementace po to, jak ve Smartlooku pracovat. Stačí kliknout na tento odkaz, který vás odkáže na soupis všech článků u Smartlooku.

Smartlook je zdarma, takže ho určitě vyzkoušejte. Uvidíte, jak moc vám pomůže pochopit vašeho uživatele a prioritizovat změny na webu nebo e-shopu.

Aplikace: Automatizace

Integromat

Automatizací jsem byl vždy trošku posedlý. Myšlenka toho, že rutinní úkol přehodíte na záda počítači a nemusíte se o to starat, mě vždy lákala. Posledních pár týdnů si hraju s Integromatem a nastavuji základní automatizace.

Vůbec si netroufám říct, že nástroj ovládám, ale pár automatizací mám už v běhu. Jednu zde uvedu a ukážu.


Integromat automatizace


Možná to vypadá složitě, ale ve výsledku je to celkem jednoduchá automatizace. Při nákupu produktu zjistí Integromat, co to bylo za produkt a na základě toho uživatele uloží do určitého segmentu v MailerLite (což je Mailing / CRM systém). Poté uloží jeho údaje do datového skladu s informací, že se k nim má vrátit za 3 dny. Po 3 dnech si server data z datového skladu znovu vytáhne a automaticky napíše uživateli e-mail, jestli nemá s něčím problém a jak se mu používá nový produkt. Proč to nedělat přes mailingový nástroj? To je jednoduché – tyto e-maily chodí z mé mailové schránky, takže vypadají jako kdybych je napsal já sám a nepadají do hromadné pošty. Celkem chytré, že? Integromat vám umožňuje připravovat mnohem větší a zajímavější scénáře, ale jak jsem psal výše, teprve se s appkou sžívám. Určitě vám ale v budoucnu ukážu nějaké zajímavé automatizace, které si můžete jednoduše zkopírovat k sobě a začít je využívat.

Integromat je taky zdarma, takže mu určitě dejte šanci a nelekněte se složitosti na začátku. Taky jsem tomu musel věnovat pár večerů, než jsem se v něm naučil pracovat.

Aplikace: Freelance

Trivi

Mám jak živnost, tak s.r.o. V účetnictví jsem se dlouhou dobu “plácal”, než mi kamarád doporučil Trivi, což je moderní účetní firma, se kterou všechno vyřešíte přes live chat za pár minut.

Vím, že účetnictví není úplně nejvíc “sexy” téma, ale pokud chcete mít krytá záda, rozhodně bych volil Trivi. Na živnost to není až tak potřeba (pokud jedete na paušál a nejste plátci DPH), ale pokud máte firmu určitě je doporučuji. Mají super přehledný portál kde je všechno na jednom místě a hlídají za vás termíny a všechny povinnosti.

Účetní, kterou jsem od nich dostal, mi neskutečně zjednodušila život a komunikace probíhá na 1! Poprvé v životě mám radost, když mi volá účetní, protože se nemusím bát, že mám nějaký problém v účetnictví, který by lidi z Trivi nedokázali vyřešit.

Konečně se můžu věnovat designu a nemusím myslet na účetnictví.

Pokud potřebujete pořádek v účetnictví vyzkoušejte Trivi.

Toggl Track

Víte, kolik denně odpracujete hodin? Tohle byl pro mě docela šok, protože jsem dříve žil v tom, jak strašně pracuji. Rozumím tomu, že strávený čas se nerovná produktivní práci, ale je hezké vidět, kolik máte na konci týdne reálně odpracováno. Toggl Track měří všechen váš čas na daném tasku, takže víte, jak dlouho vám task trval času a kolik jste každý den odpracovali.

Doporučuji vám začít si všechno měřit. Hlavně kvůli tomu, abyste věděli, kolik vám to příště zabere času. Díky Togglu teď dokážu s přehledem říct, kolik mi přibližně zabere nový článek na blog, nebo jak dlouho strávím s přípravou nové persony pro klienta. Toto vám pomůže lépe stanovit ceny za zakázky a odnést si domů větší zisk (pokud jedete na fixní cenu).

V neposlední řadě Toggl exportuje skvělé reporty, které posílám společně s fakturou pro transparentnost a aby klient vždy věděl, za co přesně platí.

Toggl Track je zdarma na vyzkoušení a já do teď používám jejich free verzi, která mi úplně stačí.

Google Workspace (dříve G Suite)

Workspace asi taky není potřeba rozepisovat, jelikož se hodně pohybuji v aplikacích od Google (Analytics, Docs, Disk, Gmail, kalendář), tak mám všechno na Workspace. Jejich Business tarif s téměř neomezeným cloudem (2 TB na uživatele) mi zajišťuje zálohu úplně všeho, aniž bych musel cokoliv mazat

Aplikace: Project management

Toggl Plan

Toggl Plan je sesterská appka Toggl Trackeru. Jedná se o minimalistický projekt management nástroj, pro který jsem se po vyzkoušení x dalších rozhodl. Vybral jsem ho kvůli drobnostem, které dokresují celkový dobrý pocit z používání. Jedna z drobností je možnost dávat na sloupce v boardu (kanbanu) ikonky (emoji) pro přehlednost. 

Díky tomu, že jsem si stanovil jednotlivé ikonky se v tabuli rychle zorientuji. Například ikona rakety mi značí věci, co jsou spojené s mobilní aplikací. Tasky, které mají ikonu “probíhající konstrukce” jsou věci spojené s webem. Anebo úkoly označené ikonou “človíčka” značí tasky, u kterých čekám na feedback/výstup od dalšího člověka.

Přehlednost napříč projekty je hlavním důvodem, proč jsem si tenhle nástroj vybral nad konkurenční Asanou.


Toogl Plan tabule

Asana má pořád jednu hlavní výhodu a tou je automatizace přes Integromat nebo Zapier. Toggl Plan bohužel tyto napojení zatím nemá. Až se dodělají do Integromatu, bude tento nástroj ještě lepší, protože si nastavím automatické tasky. Např. vytvoření tasku s údaji, když někdo vyplní a odešle formulář na webu.

Jira

Pokud pracujete na větším vývojovém projektu, jako je nový web nebo appka, bez Jiry se neobejdete. Celý vývoj se dá sice řídit v Asaně nebo Toggl Planu, ale není to ono. Jira je navržena přímo pro vývoj a jde to vidět. Od backlogu přes sprinty po prolinkování tasku rovnou na merge requesty.

Jiru používám pouze u klientů, když pracuji s jejich vývojovými týmy. Přidal jsem ji sem, protože věřím, že by ji měl každý designer znát. Pokud Jiru neznáte, věnujte ji jedno odpoledne, ať jste v obraze.

Asana

Asana patří mezi nejrozšířenější project management nástroj na světě. Pokud hledáte nástroj zdarma pouze pro vás doporučuji Asanu dokonce i před Toggl Planem (ten používám placený). Pro malé týmy nebo jednotlivce je Asana skvělá volba pro organizaci tasků a projektů. 

Aplikace: Komunikace

Slack

Nejlepší komunikační nástroj na světě. Jednoduché přepínání mezi workspace mi dává jednoduchou možnost přepínat mezi týmy (klienty) a mít komunikaci napříč projekty na jednom místě.

Slack disponuje integrací stovek aplikací a tím vám zrychluje triviální úkony jako je odpověď na komentáře v project management nástroji a podobné. Free verze stačí pro všechny malé týmy a jediné hlavní omezení oproti placené verzi je historie zpráv, která jde zpětně jen do 10 000 zpráv. Proto pokud nemáte placenou verzi, tak do Slacku nedávejte nic, o co nechcete přijít (zadání projektů, odkazy na test verzi a podobné). 

Loom

Loom umožňuje vytvářet rychlé záznamy obrazovky společně se zvukem, které obratem nahraje na cloud a vytvoří pro ně privátní link. Předávání podkladů nebylo nikdy lehčí a jasnější. Už žádné e-maily s korekturami dělané v malování. Loom se postará o předání všech podkladů bez komunikačního šumu a nedorozumění. Více o Loomu najdete v mém komplexním článku.

Aplikace: Marketing

MailerLite

Každý freelancer by měl sbírat mailové kontakty. Je to jedna z nejcennějších věcí, co jako freelancer můžete mít. Já jsem jako mailový nástroj zvolil MailerLite. Pár jsem jich taky vyzkoušel a MailerLite mi vyšel jako nejlepší volba poměr cena/výkon. Poslední dobou koukám i na ConvertKit, ale na ten se zaměřím někdy v budoucnu.

MailerLite je mailový nástroj, který umí všechny klasické funkce, které byste u mailového nástroje očekávali:

  • Kampaně
  • Automatizace
  • Auto-resendy
  • A/B testy
  • Pop-upy
  • Segmentace
  • Tvorbu Landing pages

To, proč jsem si ho vybral, je pro jeho přehledné UI a celkový dobrý pocit z jeho používání. Vím, že to není úplně objektivní review produktu, ale cítit se v nástroji dobře, je pro mě strašně důležité, když tam budu trávit velkou část svých pracovních dní.

Ve free verzi můžete mít aktivních až 1000 kontaktů a poslat 12 000 mailů každý měsíc. Troufám si říct, že to bude stačit většině z vás. Na začátek je to podle mého nejlepší volba.
Bohužel free verze neobsahuje auto-resend, takže já si platím větší tarif, ale i ten mě vyjde na pár dolarů měsíčně.
Vyzkoušejte MailerLite sami a začnete sbírat e-mailové kontakty.

Nástroj na e-mailing MailerLite

Semrush

Organické vyhledávání je mým hlavním kanálem, přes který chodí návštěvnost na můj web. Je dost možné, že i vy jste se na tento článek dostali právě přes Google. K tomu, abych organicu trošku pomohl, využívám Semrush.

Semrush je jeden z nejrozšířenějších SEO nástrojů na trhu. Využívajího firmy jako je Tesla nebo Apple. Podle jejich materiálů 1 ze 4 fortune 500 firem aktivně využívá Semrush. Tento power-nástroj (je opravdu velice komplexní) mi pomáhá v pár oblastech:

  • Hledanost klíčových slov
  • Audit mého webu (sledování pohybu na důležitých pozicích)
  • Content research (pomáhá mi poukazovat na oblasti, o kterých můžu napsat zajímavé články)

Nástroj toho umí mnohem víc. Podle mě ho využívám tak maximálně na 5 %, ale nejsem žádný SEO specialista a na mojí základní práci stačí z přehledem i jejich free verze. Pokud píšete aktivně blog, ať už osobní nebo firemní určitě doporučuji Semrush vyzkoušet. Přeci jen je zdarma.